Loď zdravé vyvážené výživy

Také by ste si přáli plout životem lehce a energeticky jako plachetnice po hladině?

Všeobecných doporučení a diagramů jak rozdělit příjmané jídlo je všude okolo hodně. Je pravda, že každý jednotlivý organismus je individuální a proto každému vyhovuje něco trochu jíného. Je to dáno geneticky, prostředím ve kterém žijeme, ale také zvyklostmi a zálibami, které v životě máme. Například lidé, kteří se věnují silovému sportu nemohou být bez vyššího příjmu bílkovin. Přikláním se tedy k tomu, aby se každý stravoval podle svých aktuálních potřeb. Niméně bych Vám ráda představila jak to vedle zdravých talířu, výživových pyramid a kruhových diagramů hravým způsobem vysvětlují ve Francii.

  • Jíst nejméně 5x denně ovoce a zeleninu v nějrůznější podobě (čerstvé, vařené, v zimě i v sušené, či v mražené podobě. Tedy při každém jídle i mezi jídly máte-li hlad.
  • Důležité jsou i škroboviny: celozrnné cereálie, které dodávají vlákninu, brambory, luštěniny a pod. celozrnný chléb má přednost před bílým pečivem.
  • Omezit spotřebu cukru a slazených potravin (limonád, cukrovinek a podobně).
  • Jíst denně 3 různé mléčné produkty. Ze sýrů si vybírejte ty nejméně tučné a nejméně slané.
  • Jíst střídavě maso, ryby a jiné mořské produkty nebo vejce 1-2x denně, omezte však jejich množství. Vybírejte si nejméně tučné kousky. Ryby jeste nejméně 2x týdně.
  • Celkově omezit spotřebu tuků, zejména těch nasycených (jsou obsaženy ve šlehačce, uzeninách, másle, omáčkách, některých sýrech). Přednost dávejte rostlinným tukům: olivový, řepkový, lněný, konopný olej
  • Vodu pijte dle libosti: Nejlepší je však dostat se na 33 ml /kg váhy denně.
  • Nejíst příjiš slaná jídla: nikdy nesolte, než jídlo ochutnáte, omezte sůl přidávanou do vody, v níž jídlo vaříte, i sůl v sýrech, uzeninách a slaném pečivu. Dávejte přednost mořské soli s jódem.
  • Alkohol považujte za kotvu, která vám jen zpomalí metabolismus a překyselí organismus. Tedy pokud možno nepijte.