Výživa ve stresovém období

Situací, které vyvolávají stresové reakce je v dnešní době všude kolem hodně. Obzvláště lidé žijící v rušných městech nemají o stresové situace nouzi. Spíše naopak užívají dne, který je poklidný a bez jakýchkoliv nepříjemných, organismus zatěžujících situací.

Dobrovolně jej podstupujeme, protože je pravda, že nemusí být vždy na škodu. Stres nám pomáhá dojít k určité změně. Pomáhá nám posunout život zase o krok dále. Můžeme to pozorovat už v dětských letech, kdy malé dítě musí mnohokrát spadnout, aby se konečně naučilo chodit.

Horší je to pak s opakujícím se stresem, který není pod naší kontrolou, řetězí se, neustává a je stále horší a horší. Tento stres je pro organismus velmi zatěžující a způsobuje patologické příznaky jako deprese. Ty se hodnotí jako vychýlení metabolismu z rovnováhy (homeostázy) a dále se řešit je jako nemoc.

Stres = Nevyrovnání - ztráta rovnováhy a kontroly nad vlastním metabolismem

Projevy stresu

Hlad, sklony k přejídání - je způsoben nedostatkem energie v organismu, kde je důvodem nedostatečná látková přeměna.

Nechutenství - nevolnost v žaludku

Zrychlený srdeční tep – může vést až k srdečnímu selhání

Ukládání tuku - Neschopnost využít přijatou energii, ze které se stává hmota

Nedostatečná regenerace svalstva - křeče, poruchy smrštitelnosti svalů

Nespavost – stresové hormony působí excitačně, probouzejí, aktivují a mobilizují náš organismus

Kontrola stresu je dost často velmi obtížná, protože stres souvisí také s velkým množstvím hormonálních reakcí v těle. Žijeme v době, kdy nás obklopují nemalá množství toxických látek, ze vzduchu, z vody, z potravin, z kosmetiky, z čisticích prostředků apod., které správné fungování hormonů narušují. Působí jako endokrinní disruptory, které zapadají do jeho receptorů a tím skutečnému hormonu brání v přístupu k receptoru, tedy narušují jeho správnou funkci. Stres se tak stává nezvladatelným. 

Endokrinní soustava funguje jako orchestr. Pokud nefunguje správně informace od jednoho hormonu, tak i celková odezva bude jiná. Pro dobré naladění je vhodné dodržovat určité zásady a opatření. Asi je více než jasné, že živiny ve vhodně vybrané stravě nám budou nejlepším partnerem při správném vyladění.

Zásady a opatření v období zvýšeného stresu

Jaké zásady je třeba dodržovat ?

  • Pravidelnost, organizování času, kvalitní spánek
  • Nepřejídat se před spaním
  • Nepít nápoje s kofeinem, teinem
  • Nepít větší množství alkoholu
  • Nekouřit před spaním ani v noci
  • Necvičit 3 hodiny před spaním

Strava

Podstatné je jíst jednoduché, základní technologicky nezpracované potraviny, nejlépe v bio-kvalitě.

Důležité jsou:

  • Luštěniny
    • Červená čočka, cizrna, adzuki fazole, červené, bílé fazole, hrách
  • Cibuloviny
    • Jarní cibulka, červená cibule, česnek
  • Bobuloviny
    • Borůvky, brusinky,  rybíz, angrešt, ostružiny
  • Barevné ovoce v pestré paletě
  • Libové maso, vejce
  • Zelenina: křížatá a tmavozelená
    • špenát, brokolice, listové saláty
  • Ořechy a semena (pozor na plísně a SO2) – „zdravé“ tuky
    • kešu, konopná semínka, lněná semínka,  vlašské ořechy, dýňová semínka, chia semínka
  • Bio-mléčné 100% fermentované výrobky
    • podmáslí, kefírové mléko
  • Bezlepkové obiloviny
    • pohanka, quinoa, kukuřice, jáhly (proso), amaranth, sója

Ukázka jídelníčku

Snídaně

Bílkoviny

  • Vejce, bílky
  • Nízkotučné mléko
  • Selská pravá šunka (nejlépe bez dusitanů)
  • Bio – jogurt
  • Bio – tvaroh
  • Uzený losos
  • Grilované kuřecí maso

Sacharidy

  • Bezlepkový chléb
  • Ovesné vločky
  • Ovoce (bobule, jablko, grapefruit)
  • Rajčata (ideálně dozrálá na slunci)
  • Kukuřičná tortilla (pozor na aditiva)

 

Svačina

Bílkoviny

  • Hummus (cizrna, olej, tahini, citronová šťáva)
  • Vlašské ořechy
  • Mozzarella
  • Mandlové mléko
  • Grilované, kuřecí, krůtí maso
  • Fazole

Sacharidy

  • Mrkev
  • Jablko
  • Celer
  • Kukuřičná tortilla (pozor na aditiva)

 

Oběd

Bílkoviny

  • Jehněčí maso
  • Hovězí maso – steak
  • Svíčková
  • Vepřová panenka

Sacharidy

  • Neloupaná rýže
  • Quinoa
  • Polenta
  • Brambory – sladké
  • Zeleninový salát

 

Večeře

Bílkoviny

  • Losos              
  • Kuřecí prsa
  • Krevety
  • Vepřová panenka
  • Jehněčí maso
  • Tuňák

Příloha

  • Brokolice v páře
  • Listový salát se syrovou brokolicí
  • Vařená mrkev
  • Zelené fazolky v páře
  • Pečená růžičková kapusta
  • Špenát
  • Dýně
  • Grilovaná míchaná zelenina